Na následující dobu 14 dní nám shůry přikázali nezpívat. Tím se sice omezila šíře rozpětí hudebních aktivit, které lze v hudební výchově realizovat, nicméně nutně to neznamená, že nelze dělat nic, či dokonce lze dělat pouze hudební teorii. Dnešní inspirace seznamuje čtenáře s partiturou Rytmické rondo. Objevil jsem ji někdy a někde v minulosti a předkládám ji jako jednu z možností do následujícího období.
Skladba se z hlediska hudebních forem skládá ze 4 částí a název napovídá, že se tyto části budou střídat podle vzoru formy ronda. Hlavní část A budeme realizovat se všemi žáky, ale části B, C a D můžeme pouze sami, případně ve skupině dětí „roztleskaných“ (kulantně řečeno).
Pozor: Nedoporučujeme realizovat jako celohodinovou aktivitu – ruce si potřebují odpočinout!
Nácvik lze realizovat různými cestami – vždy podle míry rozvoje schopnosti rytmického cítění vašich dětí.
První cesta – těžší, komplexní, zábavnější
První dva takty budou vstupním testem – jsou jednoduché a kombinují ihned tři různé typy zvuků (pohybů). Můžeme prozradit, že toto dvojtaktí se v části A několikrát opakuje – zapojme děti v hledání odpovědi. Bude se to hodit i z metodického hlediska – doporučuji dělat časté přestávky, jinak budou děti odcházet s bolavými ručkami.
Složitější část představuje 5. a 6. takt. Je to vlastně jednotaktový motiv, který se dvakrát opakuje, ale kombinují se v něm dvojrytmy, takže bude více náročný na koordinaci pohybů. Pravděpodobně dobrá cesta k nácviku povede přes kombinování jednotlivých partů. Nejprve si osvojíme T a D, poté T a P a ještě P a D. Poté můžeme vyzkoušet vše dohromady – pomalu a trpělivě. Rozhodně to nepůjde všem dětem (alespoň vycházím z mé praxe), ale druhou hodinu už to většina dětí „dá“ – dochází k procesu zrání.
Jednotlivé couplety (části B, C a D) jsou na vás, přináším ke zvážení několik možných scénářů:
- Jednotlivé části zadáme jako samostatné cvičení zkušeným žákům, což by byla dobrá aktivita pro nadané jedince.
- Vytvoříme tři skupinky, které dále dělíme do dvou částí. Každá skupina obdrží jeden couplet, rozdělí se na ty, kdo budou předvádět spodní linku a ty, kdo budou předvádět horní linku. Nacvičují buď samostatně (ve skupině musí být vždy lepší žák, který povede nácvik), anebo s pomocí učitele
- Celou třídu můžeme poté rozdělit do dvou skupin – jedna pro P a druhá pro D.
- Jednotlivé části může přednášet pedagog samostatně a žáci pouze část A.
Druhá cesta – jednodušší, rychlá
Naučíme děti tleskat pouze T part. Pedagog pak tleská to ostatní – postupem času se k němu mohou přidat i někteří žáci.
Protože tato varianta může být velmi rychlá , je možné zapojit do rytmického partu i jiné zvuky, případně i hudební nástroje. Dovedl bych si představit i doplnění o pohybovou sestavu, např. při tleskání prvních dvou taktů se vytleskává od dřepu po výskok; 5. a 6. takt musí žáci tlesknout vždy do jiného místa v prostoru kolem sebe (zabíjejí letícího komára :-).
Možností je více.
Přeji příjemnou zábavu a hlavně nezapomeňte na reflexi:
- Jak se vám skladba líbila?
- Čím to hudba dokázala?
- Proč bylo dobré si tuto skladbu přednést?
- Jaké noty jsou ve skladbě použité?
- …